Jak uzyskać dopłaty do pensji pracowników? Porady adwokata

W ramach, tak zwanej, tarczy antykryzysowej istnieją instrumenty pozwalające na uzyskanie dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników firm, które spełniają określone wymagania. Chodzi o tych pracodawców, których dotknął przestój ekonomiczny, związany z sytuacją pandemiczną. Dofinansowanie do pensji pracowników zostaje przyznane w ramach Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Kto konkretnie może się ubiegać o dopłaty, jakie wnioski należy złożyć i jaki organ je rozpatruje?

Kto jest uprawniony do uzyskania dopłaty?

Dopłatę do pensji pracowników może uzyskać każdy przedsiębiorca. Zgodnie z ustawą z dn. 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.) są to:

• osoby fizyczne,

• osoby prawne,

• jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujący działalność gospodarczą,

• wspólnicy spółki cywilnej.

Mogą oni ubiegać się o dofinansowanie do pensji pracowników w przypadku, gdy:

1. W następstwie pandemii koronawirusa i choroby COVID-19 obroty firmy spadły o ponad 15%, w wyniku zmniejszenia sprzedaży towarów i usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym. Stosunek ten liczony jest na podstawie dwóch dowolnych miesięcy po 1 stycznia 2020 roku, do dnia poprzedzającego złożenie wniosku, w odniesieniu do analogicznych miesięcy roku poprzedniego.

2. Z powodu pandemii koronawirusa i choroby Covid-19 obroty firmy spadły o ponad 25%. Stosunek ten oblicza się na podstawie danych z dowolnego miesiąca po 1 stycznia 2020 roku, w porównaniu do miesiąca poprzedniego tego samego roku.

3. Nie zachodzą przesłanki dotyczące możliwego ogłoszenia upadłości wobec przedsiębiorcy.

4. Przedsiębiorca nie zalega z regulowaniem opłat dotyczących zobowiązań podatkowych, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne oraz Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 roku. Wyjątek stanowią przedsiębiorcy, którzy korzystają, na mocy decyzji urzędu skarbowego, z możliwości ratalnej spłaty zadłużenia, którą realizują terminowo oraz ci, którzy zawarli umowę z ZUS i zaległości spłacają zgodnie z jej postanowieniami.

5. Przedsiębiorca zawarł porozumienie dotyczące zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracowników lub objęcia pracowników przestojem ekonomicznym.

Wysokość i zakres dopłat do pensji pracowników

Celem dopłat jest utrzymanie miejsc pracy oraz pomoc w przetrwaniu kryzysu firmom, zatrudniającym pracowników. Przedsiębiorca spełniający warunki przyznania pomocy, może otrzymać dopłatę do każdego pracownika, w maksymalnej wysokości 1533,09 zł z uwzględnieniem składki na ubezpieczenie społeczne, opłacane przez pracodawcę, jeśli w firmie nastąpił przestój ekonomiczny. Wysokość dofinansowania uwzględnia wymiar czasu pracy. Pracodawca w tej sytuacji wypłaca pracownikom wynagrodzenie niższe o maksymalnie 50%, ale nie niższe niż, tak zwane, wynagrodzenie minimalne.

Pracodawca może także obniżyć wymiar pracy pracownika o 20%, do maksymalnego poziomu 0,5 etatu, jednak wynagrodzenie nie może być niższe niż, tak zwana, płaca minimalna. W takim przypadku maksymalna kwota dofinansowania na jednego pracownika może wynieść 2452,27 zł brutto, z uwzględnieniem składki na ubezpieczenie społeczne. Dopłaty nie dotyczą pracowników, którzy w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku otrzymali wynagrodzenie stanowiące 300% przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.

Wszystkie dopłaty pochodzić mają z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i mogą być wypłacane przez 3 miesiące, liczone od daty proponowanej w składanym wniosku. Warto dodać, że data ta nie może być wcześniejsza, niż termin wejścia w życie ustawy o COVID-19 oraz od dnia wprowadzenia obniżonego czasu pracy lub przestoju ekonomicznego.

Jak złożyć wniosek?

Wnioski należy składać do Wojewódzkich Urzędów Pracy najlepiej w formie elektronicznej, gdyż rozpatrzenie takich wniosków będzie przebiegało sprawniej. Można także złożyć wnioski w formie papierowej, jednak ze względu na ryzyko wyłączenia możliwości tradycyjnej obsługi interesantów w Wojewódzkich Urzędach Pracy, może się to okazać utrudnione. Wraz z wnioskiem, należy złożyć umowę o wypłatę świadczeń oraz komplet załączników (m.in. wykaz pracowników uprawnionych do otrzymania świadczeń oraz oświadczenia przedsiębiorcy). Całość należy podpisać z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu zaufanego i przesłać drogą elektroniczną do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Pomoc w wypełnieniu wniosku i skompletowaniu dokumentów można powierzyć kancelarii prawnej, która przeanalizuje także indywidualną sytuację przedsiębiorcy i podpowie, jakie są możliwości prawne na uzyskanie tego typu dopłat. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, zawierana jest umowa pomiędzy dyrektorem WUP a przedsiębiorcą, na podstawie której dokonywane są wypłaty, w trzech transzach.

Obowiązki przedsiębiorcy i rozliczenie dofinansowania

Przedsiębiorca, który otrzymał dopłaty do pensji pracowników, nie może wypowiedzieć pracownikowi umowy z przyczyn niezależnych od pracownika w okresie pobierania dopłat, ale także po okresie ich pobierania, w czasie analogicznym do okresu pobierania dopłat. Pracodawca zobowiązany jest także do rozliczenia się z wykorzystanych środków, a w szczególności do udokumentowania ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem, w ciągu 30 dni od otrzymania ostatniej transzy. Jeśli środki, które przedsiębiorca otrzymał, nie zostały wykorzystane w całości, muszą być one zwrócone. Niedopełnienie tych obowiązków wiąże się z koniecznością zwrotu przyznanych środków.

Posted on