Jakie elementy musi posiadać pismo procesowe?

Osoby bez wykształcenia prawniczego chcące skierować sprawę na drogę sądową bardzo często zastanawiają się nad krokami, jakie należy poczynić, aby prawidłowo złożyć pismo procesowe. Korzystając z własnej wiedzy i doświadczenia, w poniższym artykule postaram się przybliżyć Państwu elementy, z jakich powinno się składać pismo procesowe.

Pismo procesowe

Mianem pisma procesowego nazwać można szeroki zakres pism kierowanych do sądu. Mogą być to między innymi prośby o rozpatrzenie sprawy spadkowej, zarówno przyjęcia, jak i odrzucenia spadku, spraw dotyczących opieki nad małoletnimi, ograniczenia lub pozbawienia opieki, a także inne sprawy z zakresu prawa rodzinnego. Także pozwy rozwodowe, składane zażalenia oraz apelacje z zakresu prawa cywilnego zasługują na miano pism procesowych. Niektóre z pism procesowych wymagają wypełnienia stosownych formularzy urzędowych, dlatego dobrym rozwiązaniem jest zorientowanie się, czy do sprawy, której będzie dotyczyć składane przez Państwa pismo, sąd nie zamieścił formularza, który należy wypełnić. W tym celu warto zapoznać się ze stroną sądu właściwego dla naszej sprawy. Przykładowo, zostaniemy poproszeni o złożenie formularza urzędowego w przypadku składania wniosku o wpis do księgi wieczystej nabytej przez Państwa nieruchomości.

Elementy, z których powinno się składać pismo procesowe

Jest kilka elementów, o których należy pamiętać sporządzając pismo procesowe. Opisane są one dokładnie w Art. 126 Kodeksu postępowania cywilnego. Na samym wstępie pragnę podkreślić, że konieczne jest zawarcie wszystkich wymienianych przeze mnie punktów, które powinny się znaleźć w piśmie procesowym. Nieuwzględnienie bodaj jednego z nich, może skutkować odrzuceniem pisma i koniecznością ponownego jego złożenia w poprawionej formie. Pierwszym i bardzo istotnym zarazem krokiem jest ustalenie właściwego dla Państwa sprawy sądu, ponieważ, aby Państwa sprawa została rozpatrzona musi trafić we właściwe ręce. Może to być sąd rodzinny, sąd cywilny, sąd pracy, sąd okręgowy danego miasta itp. Kolejnym elementem jest Państwa imię, bądź imiona i nazwisko, ewentualnie nazwa stron i pełnomocników, jeśli są Państwo przedstawicielami ustawowymi. Krokiem trzecim jest określenie, jaki rodzaj pisma Państwo składają, narzuci to Państwu sprawa, o jaką się będą Państwo ubiegać, np. pozew o alimenty, zażalenie od postanowienia (i informacja czego ta sprawa dotyczy oraz jej numer), wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu. Krok czwarty to moment, w którym warto dołączyć wszelkie zaświadczenia, oświadczenia oraz materiał dowodowy, jaki Państwo posiadają w danej sprawie. Konieczne też będzie wypunktowanie w piśmie zamieszczanej dokumentacji. Ostatnim punktem jest złożenie przez Państwa czytelnego i własnoręcznego podpisu z imienia i nazwiska, bądź złożenie podpisów przez strony będące przedstawicielami ustawowymi lub pełnomocnikami w danej sprawie.

Dodatkowe dane

Dodatkowe dane będą konieczne do zamieszczenia w piśmie procesowym, jeżeli jest to pierwsze jej dotyczące pismo. Będą konieczne: NIP lub PESEL w zależności od tego kim jest strona, czy osobą fizyczną czy działalność gospodarcza; podać należy siedzibę, miejsce zamieszkania i adresy stron, przedstawicieli oraz numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), jeśli takowy posiadamy. Warto zaznaczyć także wartość przedmiotu sporu i pamiętać o uiszczeniu opłat sądowych, bez których żadne pismo nie zostanie rozpatrzone. w uzasadnionych przypadkach można się jednak ubiegać o zwolnienie z opłat sądowych.

Posted on